Alarmujące objawy

14.05.2019 14:27
Choroby nowotworowe u dzieci - na co zwracać uwagę? Część IV | Objawy z przewodu pokarmowego i narządów płciowych
lek. med. Monika Barełkowska, dr hab. n. med. Katarzyna Derwich

W kolejnej części cyklu publikacji Objawy alarmujące chorób nowotworowych u dzieci prześledzimy symptomatologię chorób nowotworowych z zakresu jamy brzusznej oraz narządów płciowych u dzieci.

29.04.2019 10:37
Choroba Gauchera – co powinien o niej wiedzieć każdy pediatra
dr hab. n. med. Katarzyna Derwich

Choroba Gauchera (Gaucher disease, GD) jest najczęściej występującą, postępującą spichrzeniową chorobą lizosomalną i jednocześnie najczęstszą chorobą genetyczną występującą u Żydów aszkenazyjskich. Zaliczana jest do heterogennej grupy sfingolipidoz obejmujących blisko 60 różnorodnych schorzeń i dziedziczy się w sposób autosomalny recesywny.

16.04.2019 08:30
Wczesne objawy chorób nowotworowych u dzieci - Wielkopolska Onkologia Dziecięca

Objawy choroby nowotworowej są to objawy niespecyficzne, maskują inne choroby wieku dziecięcego – może to być gorączka, może to być ból brzucha, senność u dziecka, utykanie - mówi Prof. dr med. Danuta Januszkiewicz-Lewandowska specjalista pediatrii oraz onkologii i hematologii dziecięcej Szpitala Klinicznego im. Karola Jonschera w Poznaniu; Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

22.01.2019 11:12
Choroby nowotworowe u dzieci - na co zwracać uwagę? Część III | Objawy z zakresu głowy i szyi
lek. med. Monika Barełkowska, dr hab. n. med. Katarzyna Derwich

Manifestacja kliniczna w postaci objawów występujących w obrębie głowy i szyi może dotyczyć niemal każdego z nowotworów wieku dziecięcego, między innymi: białaczek, chłoniaków, guzów ośrodkowego układu nerwowego, mięsaków tkanek miękkich, nerwiaka zarodkowego, siatkówczaka, histiocytozy z komórek Langerhansa.

18.01.2019 08:30
Diagnoza to nie wyrok, ale konieczność działania

Ryzyko wystąpienia nowotworu złośliwego u dziecka na szczęście jest niewielkie, nie należy wpadać w panikę, ale warto zachować czujność.

29.10.2018 10:47
Choroby nowotworowe u dzieci - na co zwracać uwagę? Część II
lek. med. Monika Barełkowska, dr hab. n. med. Katarzyna Derwich

Znajomość symptomatologii nowotworów wieku dziecięcego jest niezwykle ważna dla każdego lekarza pierwszego kontaktu, ponieważ rozwijają się one bardzo dynamicznie. Wobec tego, kluczowe dla możliwości wyleczenia pacjenta jest jak najszybsze rozpoznanie i leczenie choroby

30.07.2018 10:43
Choroby nowotworowe u dzieci - na co zwracać uwagę?
lek. med. Monika Barełkowska, dr hab. n. med. Katarzyna Derwich

Przedstawimy cykl publikacji omawiający objawy alarmujące chorób nowotworowych u dzieci. Publikacje skierowane są do lekarzy rodzinnych, lekarzy pierwszego kontaktów oraz wszystkich mających pod opieką osoby niepełnoletnie. W pierwszej części omówimy rolę lekarza pierwszego kontaktu we wczesnej diagnostyce chorób nowotworowych u dzieci.