Złoty miesiąc
Złoto stało się symbolem kampanii, ponieważ jako metal szlachetny, odnosi się do wytrwałości i siły małych pacjentów, którzy każdego dnia walki z chorobą udowadniają swoje bohaterstwo. Barwa ta przypomina nam również o największym bogactwie świata – naszych dzieciach. Niestety, pomimo szeroko zakrojonych działań w kierunku diagnostyki i leczenia, śmiertelność dzieci z powodu chorób nowotworowych nadal jest wysoka, ze względu na zbyt długie bagatelizowanie niepokojących objawów choroby. Warunkiem wzrostu wyleczalności dzieci do 100%, co przy wczesnym wykryciu nowotworu jest możliwe, jest przede wszystkim jego wczesne zdiagnozowanie i dopasowanie odpowiedniego leczenia.
Dlatego też we wrześniu, Miesiącu Świadomości Nowotworów Dziecięcych, przypominamy, jak istotną rolę odgrywa czujność onkologiczna rodziców i opiekunów, bo na nowotwór może zachorować nawet niemowlę.
Ważne jest przede wszystkim monitorowanie każdego objawu wzbudzającego niepokój, np. guza, wybroczyn, zmęczenia oraz regularne wykonywanie badań profilaktycznych – morfologii krwi obwodowej. Zwiększona wrażliwość onkologiczna również powinna być wykazana u lekarzy rodzinnych i pediatrów.
– W trakcie badań bilansowych lekarz powinien dokładnie obejrzeć dziecku skórę, zbadać węzły chłonne, brzuch, jądra u chłopców. Jeśli ma wątpliwości, powinien zlecić badania, np. morfologię z rozmazem, USG jamy brzusznej, USG węzłów chłonnych, jąder – podkreśla prof. dr hab. Katarzyna Derwich, redaktor portalu Onkologia-dziecięca.pl.
Złota akcja
„Złoty wrzesień” stał się miesiącem bogatym w różnorodne akcje, zbiórki funduszy, wydarzenia, by skupić uwagę świata na problem chorób nowotworowych wieku dziecięcego. Założeń kampanii jest wiele. To niesienie wsparcia dzieciom i rodzinom dotkniętym chorobą onkologiczną oraz uwrażliwienie społeczeństwa i wskazanie realizmu nowotworów pediatrycznych. Zbieranie funduszy na potrzeby badań klinicznych, innowacyjnych terapii i sprzętu medycznego, ale również pokrycie kosztów leczenia, którego rodziny małych pacjentów nie są w stanie sfinansować. Szerzenie świadomości i edukacji na temat chorób nowotworowych, ich rozpoznawania i leczenia.
Złota wstążka jako symbol nowotworów dziecięcych, jednoczy ludzi na całym świecie. Każdy, przypinając wstążkę lub umieszczając ją np. na swoim profilu w mediach społecznościowych daje wyraz swojego wsparcia dla idei kampanii oraz troski o zdrowie wszystkich dzieci.
W wielu państwach ważne budynki w przestrzeni publicznej zostają oświetlone na złoto, jak np. budynek Parlamentu Europejskiego w Brukseli, 6 września 2022 r., by podkreślić, że dzieci i młodzież zmagające się z chorobą nowotworową powinny pozostać priorytetem dla unijnego ustawodawstwa. W złotych barwach rozbłysły również obiekty polskich miast, jak np. Plac Litewski w Lublinie.
Złoty portal
Portal „Złoty Wrzesień”, dedykowany pacjentom, lekarzom, rodzicom oraz wszystkim zainteresowanym, powstał z misją szerzenia edukacji na temat chorób onkologicznych wieku dziecięcego, przekazania informacji dotyczących wydarzeń realizowanych w ramach kampanii oraz niesienia wsparcia i łączenia ludzi.
Zapraszamy do śledzenia strony Złoty wrzesień, na której będą publikowane materiały dotyczące akcji.
Zachęcamy również do obserwowania portalu onkologia-dziecieca.pl, na którym niebawem zostaną opublikowane materiały przygotowane przez ekspertów z dziedziny onkologii dziecięcej dotyczące wykrywania, diagnozowania oraz leczenia chorób nowotworowych.
Na podstawie:
onkologia-dziecieca.pl